Friday, April 11, 2014

http://news.persian-bahai.org/story/987


خواهان هم‌زیستی دینی در آن کشور شد
     

در اقدامی نهادین و بی‌سابقه، آیت‌الله عبدالحمید معصومی تهرانی، یکی از روحانیون برجستۀ ایران امروز اعلام کرد که آیه‌ای از آثار حضرت بهاءالله بنیان‌گذار آیین بهائی را خطّاطی و   تذهیب و به بهائیان جهان اهدا نموده است
آیت‌الله تهرانی این هدیۀ نفیس را به بهائیان جهان و علی‌الخصوص به بهائیان ایران که "به شکل‌های مختلف از تعصّبات کور مذهبی آسیب دیده‌اند" تقدیم کرده و می‌گوید که این اقدام  "از طرف خود و تمامی هم‌میهنان آزاداندیشم" می‌باشد.


cid:image002.jpg@01CF52D0.F2411360

استاد در حال نوشتن آیه کتاب اسمانی بهاییان (کتاب اقدس) بر روی تابلو

همدردی آیت‌الله معصومی تهرانی با بهاییان ایران.

آیت‌الله معصومی تهرانی با ارسال هدیه‌ای به مرکز جهانی بهایی، ضمن اعتراض به نقض حقوق بهاییان در ایران با آنان همدردی کرد. آیت‌الله معصومی تهرانی یک آیه از کتاب اقدس بهاییان را خوشنویسی و تذهیب کرده و در آستانه سال نوی شمسی به مرکز جهانی بهاییان در حیفا فرستاده است.

وبسایت آیت‌الله معصومی تهرانی:

متن نامه  :
بسم الله الرحمن الرحيم

ايرانيان - نسبت به اقوام مجاور خود - سابقه‌ی عداوت، كشتار و نقض حقوق انسانی برادران قومی خود را در پيشينه تاريخی خود نداشته‌اند و چه بسا شاهديم كه بارها يكرنگی و هم‌رأيی ايشان از دوران باستان تا سده‌های امروز، اين سرزمين را از بلايای انسانی چون فساد و ظلم با اميد سديد و مجاهدت وثيق و بهره گيری از ايمانی منيب نجات داده است. همچنين بود وقتی كه در اين سرزمين، فرقه‌های مذهبی و اديان مختلف در مسلك‌ها و آيين‌های گوناگون در معاشرتهای اجتماعی و همزيستی مسالمت‌آميز، راه رشد و تلاش خويش را می‌پيمودند و به يكديگر منفعتی زندگی‌بخش می‌رساندند كه همانا انسان در بستر جامعه خويش انسانيت خود را شكوفا می‌كند.

اما چه شد كه امروزه آن فرهنگ كهن ترك گفته شده و آن آيين و سنت مهرورزی و همنوع‌دوستی در دل‌ها خاموش گشته و جان و مال و آبرو و كرامت انسان بی‌ارزش گرديده؟؛ آن طور كه نه تنها می‌بينيم احكام جاهلانه مرزهای انسانيت را خدشه‌دار كرده‌اند، بلكه فرهنگ انسان‌دوستی و آدميت چنان به مغاك ضلالت درافتاده‌ كه از طرفی مردمانی برای تماشای جان دادن يك انسان محكوم به اعدام همچون بدويان قرون گذشته در انتظار طلوع فجر می‌ايستند و از طرف ديگر هموطنی، هموطن خويش را به گروگان می‌گيرد و به ظلم حلق‌آويز می‌كند و خانواده‌ی برادر خود را در ايام شادی عزادار می‌نمايد!!. تكمله‌ی "ارزش انسانيت" و حق "انسان بودگی" را چه كسانی خط كشيدند و بر جايش آيات انسان‌ستيزی و دشمن‌انگاری حك نمودند ؟

آن هنگام كه خداوند حكيم بر انسانيت خلقت خود احسنت فرمود، وی را نه در شاكله‌ بلكه به جهت قداست جان و روح انسانيتی كه در آدمی دميده شد ارج نهاد و حق حيات اعطا كرد. چنين حقی كه هر انسان آزاده برای حيات در سرزمين خود دارد تا از امكانات اجتماعی آن بهره‌برداری كند را هرگز نمی‌توان بواسطه ايده‌ها يا عقيده‌ها و احكامی كه فرض اساسی كرامت انسان را مخدوش می‌كند، ناحق جلوه داد و محدود نمود؛ چه رسد كه اينچنين بر صفحه تاريخ معاصر يك ملت، رنگ آپارتايد عقيدتی خودنمايی نمايد و دروغ و تزوير و ريا و نفرت و توهين و افترا، ناموس انسانيت اين مرز و بوم را به دريدن بكشاند و برادر را در مقابل برادر قرار دهد. امروزه جامعه‌ی ايران – بخصوص نسل جوان  دچار افسردگی و عصبيتی پس خانمان‌سوز است. برادری و دوستی، صداقت و راستگويی، امانت‌داری و حفظ حرمتها، نيك‌انديشی و نوع‌دوستی، شفقت و همياری، صفا و صميميت، ايثار و از خودگذشتگی، غم‌خواری و دستگيری همنوع، افتادگی و جوانمردی در ميانمان كم رنگ، و به يك شعار و ژست توخالی تبديل شده؛ و جايش را به اختلاف و افتراق، كذب و دروغ‌گويی، خيانت و تجاوز، دورويی و رياكاری، ظاهرنمايی و بی‌اعتمادی، بی‌رحمی و بی‌حرمتی و ضعيف كشی و استثمار سپرده است. واقعيت اين است كه شانه‌های فرهنگ و اخلاق مردمان ما آن روزی بر خاك ذلالت افتاد كه عده‌ای از عالمان و مروجين اخلاقش، انسانيت و شرافت و دين را گردآلود دروغ، تزوير، ريا، ظلم و اعمال ناصالح و گفتگوهای بی حاصل و وعده‌های باطل در جهت منافع دنيوی خود نمودند.

اين كمترين از تورات آموختم : "همنوعت را چون خودت دوست بدار"[1]؛ از انجيل آموختم:"همسايه‌ات را چون نفس خود دوست بدار و به دشمن و لعن كننده‌ی خود نيز احسان كن و دعای خير نما"[2] و از قرآن كريم آموختم: "با هر آن كسی كه با شما نجنگيده و يا ظلم نكرده‌ با نيكی و عدالت رفتار كنيد و همچنينگرامی‌ترين شما در نزد خدا با تقواترين (= انسان‌ترين) شماست"[3] و از فرهنگ غنی و كهن ايرانی آموختم: "بنی‌ آدم اعضا يك پيكرند // كه در آفرينش ز يك گوهرند..... تو كز محنت ديگران بی‌غمی // نشايد كه نامت نهند آدمی[4].

بنابراين برپايه‌ی احساس نياز به يك اقدام عملی و نمادين ديگر به منظور تذكر و يادآوری بر ارج نهادن به انسانيت انسان، همزيستی مسالمت‌آميز، همياری و همدلی و پرهيز از كينه‌ورزی، عصبيت و تعصبات كور مذهبی؛ آيه‌ای از "كتاب اقدس" بهائيان را در قالب تابلویی خوشنويسی و تذهيب نمودم تا سندی نمادين و ماندگار از احترام به كرامت ذاتی انسان، نوع‌ دوستی و همزيستی مسالمت‌آميز بدون توجه به تعلقات دينی، مذهبی و عقيدتی باشد. اين اثر نمادين ارزشمند را در آستانه‌ی آغاز سال 1393خورشيدی از طرف خود و تمامی هم‌ميهنان آزاد‌انديشم كه برای انسان به جهت انسانيتش ارج و احترام قايلند -نه بخاطر دين يا نوع عبادتش- به همه‌ی بهائیان جهان، بخصوص هموطنان بهائيم كه به شكلهای مختلف از تعصبات كور مذهبی آسيب ديده‌اند به منظور دلجویی و همدردی تقديم می‌كنم.

اگرچه قلبا خواستار آن بودم تا "كتاب اقدس" را همچون كتب "قرآن كريم"، "تورات"، "زبور"، "انجيل" و "عزرا" خوشنويسی و تذهيب نمايم، اما متاسفانه توانايی‌ جسمی و مالی‌ام اجازه نمی‌داد. اميدوارم اين اثر كوچك ولی ارزشمند معنوی –كه در بيت‌العدل اعظم نگهداری خواهد شدتذكاری بر فرهنگ غنی و كهن مهروزی و همزيستی ايرانيان باشد و عيب‌های فراوان هنری‌اش به ديده‌ی اغماض نگريسته شود.

اين كمترين مشفقانه و برادرانه مردم عزيز ميهن خويش -با هر دين و مذهب و مسلكی- كه سخنم بدو می‌رسد را به مهر و محبت، دوستی و شفقت، رحم و مروت، گذشت و رأفت، همدلی و همبستگی، ياری و حمايت؛ و ستايش جان و مال و آبروی يكديگر فرامی‌خوانماينك كه در آغاز بهار قرار داريم، پسنديده است تا در افكار خويش تفكر كنيم و زنگار از نگرش‌های كليشه‌ای خود نسبت به يكديگر بشوييم و دست محبت و ياری به سوی انسانيت يكديگر پيش آريم و از نعمت همبستگی و همزيستی پرخير و بركت و روحيه بخش زندگی در قالب تفكر شهروند-زيست بهره‌هايی جاويدان به خود و آيندگان برسانيم، و دست رد بر سينه صاحبان زر و زور و تزوير كه می‌خواهند به شكلهای گوناگون دشمن يكديگر باشيم و به جان، مال و آبروی همدگر تعدی نماييم بزنيم.

اين كمترين خرسندانه ايمان دارم حركت‌های عملی و گسترده می‌تواند زمينه برچيدن فرهنگ خصمانه را از ميان جامعه ما برداشته و محبت و مهر و انسان‌دوستی و همبستگی را كه احتياج روزافزون جامعه‌ی فرو برده شده در تاريكی افتراق و كينه‌ها است، برافراشته گرداند.

و السـلام على من اتـبع الهـدى
تهران
الراجي؛ عبدالحميد معصومی تهرانی.


"Baha'i World News Service"  In an unprecedented symbolic act senior Cleric calls for religious co-existence in Iran
 D'après le Communiqué de "B.W.N.S.",  New York, 7 April 2014, (BWNS)

Acte symbolique sans précédent d’un haut Dignitaire religieux iranien.

Un éminent ecclésiastique musulman en Iran, l’Ayatollah Abdol-Hamid MASSOUMI-TEHRANI, offre aux Bahá’ís du monde un paragraphe calligraphié et enluminé des Écrits de Bahá’u’lláh, le Prophète fondateur de la Foi Bahá'ie.

L’Ayatollah TEHRANI déclare sur son site web (cf. www.amasumi.net) qu’il a préparé la calligraphie du verset comme une « action symbolique afin de rappeler l’importance de la valeur des êtres humains, de la coexistence pacifique, de la coopération et du soutien mutuel, et du rejet de la haine, de l’inimitié et des préjudices religieux aveugles ».
L’Ayatollah TEHRANI offre ce présent raffiné aux Bahá’ís du monde, en particulier aux Bahá’ís d’Iran qui, selon lui, « ont souffert de multiples façons à cause de préjugés religieux aveugles ». Il déclare également que cet acte est « une expression de compassion et d’empathie de ma part et de la part de tous mes compatriotes exempts de préjugés ». L’espoir de l’Ayatollah TEHRANI est que ce cadeau « servira de rappel de la riche et ancienne tradition iranienne d’amitié et de sa culture de la coexistence ».

Ce geste s’inscrit dans la lignée de plusieurs déclarations récentes faites par des intellectuels religieux du monde musulman qui ont proposé des interprétations alternatives des enseignements de l’islam dans lesquelles la tolérance envers toutes les religions est, en fait, inscrite dans le saint Coran.

En réponse, Mme DUGAL déclare que « les Bahá’is sont profondément touchés par ce geste de grande noblesse et par les sentiments de tolérance religieuse et de respect pour la dignité humaine qui l’ont motivé ».

Cette œuvre d’art artisanal de très haute qualité représente en son centre un symbole connu des Bahá’ís comme "Le Plus Grand Nom" ˗ une représentation calligraphiée de la relation conceptuelle entre Dieu, ses Messagers et le monde de la création. Le cadeau mesure environ 60 X 70 cm et est enluminé dans un style classique. La citation que l’Ayatollah Tehrani a choisi est tirée du Kitab-i-Aqdas – le "Livre le plus Saint", de Bahá’u’lláh qui affirme « Fréquentez toutes les religions dans l’amitié et la concorde, afin qu’elles puissent inhaler sur vous les doux parfums de Dieu. Veillez à ce que, parmi les hommes, la flamme de l’ignorance stupide ne vous domine. Toutes les choses procèdent de Dieu et retournent à Lui. Il est la Source de toutes choses et, en lui, toutes choses finissent ».

Les autres œuvres de l’Ayatollah TEHRANI comprennent des enluminures du Coran, de la Torah, des Psaumes, du Nouveau Testament, et du Livre d’Ezra. Ses enluminures des Psaumes se trouvent actuellement à la Bibliothèque du Congrès des États-Unis.

« Cette action courageuse par un haut dignitaire musulman dans l’Iran contemporain est sans précédent », précise Mme Sophie MÉNARD, porte-parole des Bahá’ís de France. « C’est remarquable à la lumière de la persécution continue et systématique de la Communauté Bahá'ie dans ce pays par le gouvernement islamique ».

Précédemment, l’Ayatollah TEHRANI a fait preuve d’un grand courage en exprimant en public ses inquiétudes à propos de la persécution continue et grave des minorités religieuses, dont les Bahá'is d’Iran. Depuis la Révolution islamique de 1979, des centaines de Bahá’ís ont été tués et des milliers ont été emprisonnés. Il y a actuellement 115 Bahá’ís en prison uniquement sur la base de leurs convictions religieuses. Les Bahá'is en Iran se voient refuser tout accès à l’enseignement supérieur, sont empêchés de gagner leur vie et d’enterrer leurs morts selon leurs propres rites funéraires et leurs cimetières font l’objet de démolition, de profanation et d’expropriation, tout cela à cause de leur conviction religieuse.

           To read the article online, view photographs and access links: http://news.bahai.org/story/987


No comments: